Tulburările ritmului circadian și cum să dormi eficient

Tulburari de somn

Dacă nu ai un ritm firesc al somnului, orele tale de culcare sunt complet diferite de ale tuturor celorlalți, te culci foarte târziu sau ți se închid ochii la birou, înseamnă că vrei să știi ce este cu tine. Insomnia sau somnolența excesivă în timpul zilei sunt de multe ori simptomele tulburării ritmului circadian de somn.

Ce este și cum se manifestă această tulburare, dar și cum o poți combate, vei afla din acest articol.

Ce este tulburarea ritmului circadian?

Ritmul circadian este ceasul biologic al organismului uman și controlează activitățiile și funcțiile corpului, inclusiv când să mergi la culcare și când să te trezești sau când să simți foamea. El se sincronizează cu lumina solară, astfel în timpul zilei organismul primește semnale care păstrează starea de alertă. Ai energie și putere de concentrare. 

Ritmul circadian reprezintă procesul biologic pe parcursul a 24 de ore, iar activitățile de zi cu zi se reglează în jurul acestui interval. Denumirea provine din latină, circa = în jurul, iar dies = o zi.

Corpul tău încearcă să alinieze ciclul de somn-veghe, potrivit întunericului și luminii de afară. Când apare o desincronizare, inevitabil scade calitatea somnului. Această dereglare a patternului de somn reprezintă tulburarea ritmului circadian.

Tulburările ritmului circadian pot fi temporare, cauzate de factori externi precum obiceiul de somn, munca în ture sau o călătorie care implică schimbarea de fus orar. Totodată, tulburarea de ritm circadian se întâlnește și pe termen lung, cauzată de factori interni, cum ar fi vârsta, gena sau o afecțiune medicală. Simptomele pot include somnolență extremă în timpul zilei, insomnie, oboseală, scăderea vigilenței, probleme cu memoria și luarea deciziilor.

 

Care sunt cel mai frecvent întâlnite tipuri de tulburări ale ritmului circadian?

Tulburarile ritmului circadian
Tulburarile ritmului circadian

Sursă foto: https://www.pexels.com/photo/woman-lying-on-white-textile-touching-white-pillow-33690/

 

Tulburările de ritm circadian se clasifică în câteva tipuri comune, însă indiferent de situație pacientul nu doarme în orele normale de somn.

Tulburarea prin întârzierea fazei somnului – este o tulburare de ritm circadian frecvent întâlnită la adolescenți și care se manifestă prin întârzierea debutului somnului; de regulă persoana stă trează până la ora 02.00 a.m. sau chiar mai târziu; în cazul în care programul îi permite să doarmă târziu (adesea până la ora 15.00), odihna insuficientă nu apare. Cu toate acestea, atunci când trezitul are loc devreme, se manifestă somnolența în timpul zilei și un nivel de concentrare la muncă scăzut sau un nivel slab de performanță școlară;

Tulburarea prin avansarea fazei somnului – se întâlnește de regulă la persoanele în vârstă și se manifestă prin mersul la culcare devreme (18.00 – 21.00) și treziri cu noaptea în cap (02.00 – 05.00 a.m.). Persoanele care au acest tip de tulburare se plâng că nu mai pot dormi dimineața și acuză somnolență după-amiaza târziu sau la începutul serii;

Tulburarea de tip decalaj de fus orar (jet lag) – persoanele care călătoresc sunt afectate cel mai mult, tulburarea se manifestă în urma conflictului care se dă între ceasul biologic intern și cel al unui fus orar nou; persoanelor le este greu să se adapteze și să funcționeze la parametrii optimi, odată ajunși la noua destinație, unde există un alt fus orar (la o distanță de cel puțin trei meridiane); este chiar mai dificil atunci când călătoria are loc spre vest, deoarece este mai ușor să amâni ora de somn, decât să trebuiască să te culci mai devreme;

Tulburarea de tip lucru în ture – afectează persoanele care lucrează în ture sau noaptea; în cazul lor programul de lucru intră în conflict cu ritmul circadian natural al corpului, iar unele persoane au dificultăți în adaptarea la schimbare; acest tip de tulburare se manifestă printr-un pattern constant sau recurent de întrerupere a somnului, cauzând insomnie și somnolență excesivă;

Prin urmare, persoanele cu tulburări de ritm circadian, fie au probleme cu a adormi la o oră adecvată, fie se trezesc prea devreme, fără să mai poată să revină la somn, fie se trezesc obosiți chiar dacă au dormit. Păstrarea unui istoric detaliat – un jurnal de somn – timp de una, două săptămâni, este esențială pentru ca specialistul să poată diagnostica tulburarea.

Care sunt cauzele tulburărilor de ritm circadian?

Printre cauzele care pot sta la baza tulburărilor de ritm circadian se numără:

  • munca în ture;
  • sarcina;
  • modificarea fusului orar datorat unei călătorii;
  • medicamentele;
  • schimbarea obiceiurilor de rutină, ca de exemplu culcatul la ore târzii în mod consecutiv;
  • menopauza;
  • probleme medicale, ca de exemplu boala Alzheimer sau Parkinson;
  • probleme de sănătate mentală;

 

Care este tratamentul pentru tulburările de ritm circadian?

Tratamentul diferă în funcție de starea specifică a pacientului, scopul fiind acela de a se obține un ciclu de somn-veghe care să corespundă stilului de viață al persoanei. Tratamentul poate consta în:

Terapia cu lumină – lumina este cel mai puternic factor de antrenare a ritmului circadian, astfel că expunerea controlată la lumină a pacientului este o metodă utilă de tratament;

Igiena somnului – activitățile din timpul zilei, alimentele și băuturile consumate, dar și mediul de somn, pot influența calitatea orelor de dormit; prin urmare, consumul de alimente ușoare înainte de culcare, lipsa cafeinei după-amiaza târziu, sunt lucruri obligatorii; totodată, o saltea de calitate, cu fermitate medie, care să-ți păstreze poziția naturală a coloanei în timpul somnului, nu are voie să-ți lipsească;

Cronoterapia – ajustarea treptat, puțin câte puțin a momentului de culcare, până se ajunge la ora dorită;

Modificarea stilului de viață – exercițiile fizice (dar nu realizate cu puțin timp înainte de culcare), renunțarea la fumat seara târziu, atenția acordată mediului de somn (o cameră care nu este expusă la zgomot, suficient de întunecoasă și cu o temepratură confortabilă) sunt doar câteva aspecte de luat în considerare;

Melatonina – este utilă în tratamentul tulburărilor de ritm circadian, ea fiind un hormon care are rolul de a induce starea de somnolență; astfel, suplimentele pe bază de melatonină ajută la reglarea programului de somn.

Indiferent de metoda de tratament indicată de specialist, acordă atenție și patului; alege o pernă care să-ți mențină capul în linie cu restul corpului și o saltea care să-ți ofere un suport potrivit, pentru a te simți confortabil pe parcursul orelor de dormit. În magazinul online Somnart găsești produse variate, care îndeplinesc chiar și cele mai exigente cerințe în materie de somn.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1

somnart.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord