Trucuri pentru cei mici: Cum să setezi un program corect de somn

Somnul copilului nu ar trebui privit ca un moft și o sursă de confort pentru părinți, somnul este un aspect important pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor și pentru echilibrul lor emoțional. Timpul și calitatea somnului se învață în timp, motiv pentru care e extrem de important ca părinții să fie alături de copil în permanență, pentru a-l putea ajuta să „deprindă”, pas cu pas, cele mai bune obiceiuri pentru o odihnă perfectă. Pentru a asigura o dezvoltare corectă și armonioasă celui mic, este necesar ca somnul să aibă o calitate și o durată adaptată vârstei.

Factori care influențează programul de somn

  • Vârsta copilului – Se recomandă adoptarea unui program de somn începând de la vârsta de 4 luni. Pentru bebelușii mai mici, se va respecta un ritm al zilei mai liber, bazat pe principiul – somn și mâncare la cerere, mai ales că în primele săptămâni de viață bebelușii nu au ceasul biologic reglat, nu au capacitatea de a face deosebirea între zi și noapte, și nu pot avea un program de somn. 
  • Programul de somn variază în funcție de vârsta copilului – Pe parcursul primului an de viață, acesta se va schimba mereu, trecând de la program liber de somn, la 3 reprize de somn pe zi, apoi 2 reprize. Spre finalul primului an de viață, unii bebeluși deja sunt gata sa doarmă doar 1 singura dată în timpul zilei. Intervalul de timp între reprizele de somn, atunci când bebe este activ, la fel depinde de vârsta bebelușului. Există modele de somn diferite la copii, pentru că fiecare copil este unic:
  • 0-3 luni: Modelele de somn nu sunt bine stabilite, somnul bebelușului tinde să fie împărțit în 50% somn activ și 50% somn liniștit. Bebelușii se trezesc adesea după fazele somnului activ.
  • 3 luni: Modelele de somn devin mai reglementate și pot fi împărțite în cicluri de somn ușor și somn profund. Aceste cicluri durează 20-50 de minute, comparativ cu ciclurile de somn de 90 de minute la adulți.
  • 6 luni: Modelele de somn pentru bebeluși sunt mai apropiate de cele ale somnului adulților, micuțul poate dormi 6-8 ore pe noapte fără întrerupere. Se mai poate trezi încă o dată sau de două ori pe noapte pentru a mânca.
  • Tranziția de la două somnuri pe zi la unul singur se face în jur de 1 an și 4 luni, pentru unii copii mai devreme, pentru alții mai târziu. Dacă timp de trei săptămâni copilul mai mult doarme un singur somn decât două pe zi, este momentul să faci tranziția la un singur somn.
  • Înspre doi ani, copiii încep să își prelungească perioada de activitate de seară până la 4h30, cu o culcare în jur de 7:30. Este recomandată păstrarea somnului de prânz până la vârsta școlară și înlocuirea lui cu o oră de pauză, stat în pat, în cazul în care copilul refuză să doarmă. Ora de culcare de seară rămâne cel târziu 8.

 

  • Adoptarea și stabilirea unui program de somn va dura în  medie, de la câteva zile, până la 2-3 săptămâni timp în  care atât bebelușul, cât și părinții se vor obișnui cu noul regim al zilei. Odată cu trecerea primelor săptămâni, este bine să începi să-l înveți să facă diferența și să stabilești obiceiuri pentru un somn sănătos. Rutina îi va oferi copilului un sentiment de siguranță și va elimina riscul tulburărilor de somn ulterioare. Această schimbare, de fapt ca și orice altă schimbare din viață, nu va fi foarte ușoară și va necesita puțină răbdare și muncă.

 

Importanța somnului în procesul de creștere a celor mici

Somnul este important în primul rând pentru dezvoltarea lui armonioasă, pentru că există o relație strânsă între somnul bebelușului, dezvoltarea cognitivă și creșterea fizică. Creșterea accelerată induce o nevoie crescută de somn, iar bebelușii, care au un ritm de creștere foarte mare în primele luni de viață, dorm în majoritatea timpului, adică uneori și 18 ore pe zi și se trezesc doar ca să mănânce. Important este ca somnul să aibă atât o durată corespunzătoare vârstei, cât și o calitate bună pentru că: 

  • În timpul somnului, se secretă hormonii de creștere, prolactina, testosteronul, cu rol în reglarea proceselor biologice ale organismului. 
  • Totodată, crește producția de proteine fără de care nu este posibilă creșterea și dezvoltarea armonioasă și are loc reglarea temperaturii.
  • Somnul are de asemenea un rol important în reglarea memoriei, a stărilor emoționale și a comportamentelor sociale.

Mai mult s-a demonstrat că micuții lipsiți de o rutină clară a somnului la vârste fragede, nu vor reuși să sintetizeze multitudinea de informații acumulate în anii copilăriei și pe măsură ce cresc le va fi tot mai greu să proceseze.

Pe de altă parte, nu doar creierul poate fi afectat de lipsa de somn, corpul are și el nevoie de somn, pentru ca:

  • Mușchii și oasele să poată crește. Somnul insuficient afectează nu numai apetitul și aportul de hrană dar și metabolizarea acestuia.
  • Ochii, fața și pielea să arate mai sănătoase. În lipsa somnului, corpul eliberează mai mult cortizol, hormonul stresului, care în cantități mari poate descompune colagenul pielii, îmbătrânind-o.
  • Pielea și alte părți ale corpului să se poată vindeca mai repede.
  • Somnul contribuie la creșterea imunității, afirmația fiind susținută de numeroasele studii care au arătat ca privarea de somn are drept consecință o frecvență mai mare a infecțiilor.

Este vital să stabilești un ritual de somn de la o vârstă cât mai fragedă, aceasta îl va ajuta mult, mai ales când va începe grădinița și va fi nevoit să se trezească de dimineață. Dacă se obișnuiește să adoarmă în fiecare zi la aceeași oră, îi va fi mult mai ușor să se trezească dimineața la aceeași oră.

Trucuri pentru setarea unui program corect de somn la cei mici

Cu o rutină a somnului și cu ore fixe de culcare și de trezire, îl vei ajuta pe copil să aibă un ritm circadian fix, ceea ce va duce la un somn sănătos și te va ajuta să eviți problemele cu somnul. Ritmul circadian este ciclul zilnic de 24 de ore prin trece corpul la nivel fizic, mental și comportamental, sub influența ciclului noapte/zi, întuneric/lumină. Concepe un program clar, și respecta-l cu atenție, la nivel de ore și minute: dacă bebelușul trebuie să fie adormit la ora 20:30, nu îl culca niciodată la ora 21:00. Nu renunța, deși unele zile sunt mai ușoare și altele mai dificile. Consecvența este secretul unei rutine de succes.

Practic, trebuie să știi cam câte ore de somn are nevoie copilul tău, în diferite etape ale dezvoltării sale. În funcție de asta, dacă iei în  considerare ora aproximativă la care se trezește, poți calcula ora la care trebuie să fie băgat în pat. Un alt aspect important este că orele de somn sunt doar orientative. Copiii sunt extrem de diferiți și nu există o rețetă clară pentru somn. Unii au nevoie de mai multe ore pentru a se odihni, alții de mai puține. Dar pentru că tu îți cunoști cel mai bine copiii, poți aproxima, orientându-te de la media generală, cam cât trebuie să doarmă pentru a fi în formă maximă.

  • Respectă ora de somn – Mulți părinți amână ora de somn pe motiv că cel mic nu pare obosit. Greșit pentru că dacă îl băgăm în pat atunci când este deja obosit, el va fi mai agitat și contrar așteptărilor, va adormi mai greu. Acest lucru se întâmplă pentru că la oboseală se elimină un hormon de stres, care împiedică copilul să se liniștească pentru a putea adormi. Indiferent că este vacanță, weekend sau orice altă sărbătoare, ora de somn trebuie să rămână aceeași. Astfel se formează obișnuința și după doar 3 săptămâni de la fixarea unei ore exacte de somn, copilul va adormi ușor.
  • Setarea unei ore de culcare – Acest lucru înseamnă că înainte cu cca 30 – 60 de minute înainte de ora de somn, să se întrerupă orice activități care îl pot menține alert și să fie introduse activități liniștitoare. Asta înseamnă o baie relaxantă, micșorarea luminii în cameră, schimbarea în pijamale, vorbitul în șoaptă, citirea unei povești. Evită poveștile cu prea multă acțiune și citește-le pe un ton liniștitor, nu unul dramatic. Toate acestea vor fi semnale pentru organismul lui, ca e timpul de culcare. 
  • Folosește lumina în mod strategic – La fel ca în cazul adulților, lumina este cea care îi spune în mod natural copilului să se trezească. Lumina și întunericul influențează somnul copiilor. Când trebuie să adoarmă, este bine ca în camera celui mic să fie cât mai puțină lumină. Un dormitor complet întunecat este ideal pentru un somn liniștit. Pe de altă parte, în timpul somnului de după-amiază nu este nicio problemă dacă este puțină lumină în cameră. Pentru a regla cantitatea de lumină din dormitor, folosește draperii opace la ferestre sau becuri special create pentru a permite reglarea intensității.
  • Evită dulciurile după cină – Indiferent de vârsta copilului, zahărul nu îl calmează pe copil ci, dimpotrivă, îi dă energie înainte de culcare. Alternativa pentru un desert seara, dacă ții neapărat să îi dai ceva dulce, o reprezintă fructele, nucile sau stafidele.
  • Fără elemente care să-i distragă atenția – În camera celui mic nu trebuie să existe decât monitorul pentru bebeluși, când mai crește copilul nu ceda tentației de a-l lăsa să adoarmă cu televizorul pornit ori cu tableta/smartphone-ul/jocul video în mână. Chiar și electronicele de dimensiuni mici emit suficientă lumină pentru a păcăli creierul că este încă zi și, prin urmare, pentru a alunga somnul. Cu 1 oră înainte de ora de somn, orice activități care implică dispozitive electronice trebuie să se oprească. 
  • Importanța saltelei pentru un somn bun – Pătuțul copilului trebuie să fie o oază de siguranță, un loc în care micuțul să adoarmă, să se joace și să se odihnească până la sfârșitul zilei. Alegerea unor saltele pătuț adecvate este importantă, pentru că de calitatea lor depinde odihna și confortul celui mic și, implicit, liniștea părinților. Alege întotdeauna ca micuții tăi să doarmă pe saltele pătuț ferme, într-un pătuț realizat conform normelor de siguranță.

Somnart pune preț pe odihna sănătoasă și te ajută să găsești modele de calitate de saltele pătuț pentru copii care îndeplinesc toate standardele de siguranță și pe care copilul tău va avea un somn odihnitor și liniștit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1
Somnart.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.