Ghidul Profesionistului: Cum afectează lipsa somnului imunitatea?

Somnul este un proces fiziologic esențial care ajută creierul și organismul să se dezvolte armonios și să funcționeze bine. Are un impact copleșitor asupra organismului, influențându-ne dispoziția, starea de sănătate și chiar longevitatea. În timpul somnului de calitate, corpul restabilește multe funcții pe care le solicită în timpul zilei, cum ar fi reglarea temperaturii, un sistem imunitar puternic, echilibrul hormonal și poftă de mâncare corespunzătoare, toți acești factori influențând nivelul de energie.

Somnul este la fel de important ca respirația sau alimentația, dar mai mult somn nu înseamnă în mod obligatoriu că îți va crește sistemul imunitar, însă lipsa acestuia și calitatea somnului afectează sistemul imunitar și ne poate predispune la îmbolnăviri repetate în contact cu virușii, plus o recuperare de durată după boală. În plus, deficitul de somn creează stări de nervozitate, lipsă de concentrare, până la consecințe serioase pentru sănătate și reducerea speranței de viață.

Cât de mult somn este necesar în fiecare noapte?

Cu mici variații, pentru a funcționa corect, organismul are nevoie de aproximativ 8 ore de somn odihnitor pe noapte. Este foarte important ca fiecare persoana să își determine propria cantitatea de somn care îi conferă o stare de odihnă și energie. 

Cantitatea optimă de somn pentru majoritatea adulților este de 7-9 ore de somn de calitate pe noapte, adolescenții au nevoie de 9-10 ore de somn, copiii de vârstă școlară de 10 ore de somn, preșcolarii de 11-12 ore, iar nou-născuții de 16-18 ore/zi. Mai mult somn nu este neapărat și un lucru bun, în cazul adulților somnul de peste 9-10 ore pe noapte poate determina lipsa de calitate a somnului.

Nu se cunoaște exact dacă lipsa somnului sau excesul acestuia ar favoriza anumite boli, dacă lipsa somnului este un simptom al sănătății precare ori dacă stilul de viață dezechilibrat ar fi cauza afecțiunilor apărute. Dar studiile efectuate spun că toate aceste lucruri sunt interconectate, dacă nu ai dormit bine, nu ești în formă, nu faci mișcare, vei fi obosit în timpul zilei și de aici iar nu vei dormi bine, iar vei fi obosit…, totul alimentând un cerc vicios care duce la apariția unor boli.

Cum afectează lipsa somnului imunitatea?

Dacă nu vei dormi suficient, sistemul tău imunitar va fi afectat, fără un somn adecvat, organismul nu va avea suficient timp la dispoziție pentru a-și menține sistemul imunitar în stare bună și în timp nu va mai putea îndeplini funcții precum: repararea celulelor deteriorate, protecția împotriva virușilor sau va declanșa răspunsuri autoimune nejustificate (alergii).

În cazul reducerii orelor de somn, primele afectate vor fi celulele T (de apărare). Aceste celule acționează direct asupra patogenilor intruzivi. Numărul acestor celule scade atunci când somnul nu este suficient. De asemenea, în lipsa somnului va crește foarte mult numărul celulelor inflamatorii (citochine). Asemenea procese pot crește riscul de dezvoltare a bolilor.

Efectele deficitului de somn încep să apară după mai multe nopți nedormite, când va deveni dificil pentru creier să se concentreze și să ia decizii. Dacă privarea de somn se prelungește, este favorizată apariția unor afecțiuni grave de sănătate precum: diabetul, obezitatea, hipertensiunea, bolile cardiovasculare, bolile coronariene, slăbirea imunității, probleme de memorie, anxietate, depresie.

  • Sunt suficiente câteva nopți la rând de nesomn pentru ca organismul să intre într-o stare prediabetică, întrucât lipsa somnului dezechilibrează capacitatea corpului de a controla nivelul glicemiei și de a utiliza insulina. Pe termen lung, crește riscul de diabet zaharat de tip II.
  • Somnul insuficient încetinește metabolismul și crește nivelul hormonului cortizol, ceea ce determină un apetit crescut pentru carbohidrați rafinați corelat cu scăderea capacității organismului de a arde caloriile. Totodată, corpul produce prea multa grelină (hormonul asociat cu senzația de foame) și prea puțină leptină (hormonul asociat cu senzația de sațietate), rezultând riscul crescut de obezitate.
  • Tensiunea arterială este variabilă în timpul ciclurilor de somn. Astfel, somnul insuficient sau fragmentat influentează fluxul sangvin și poate determina hipertensiune și probleme cardiovasculare.
  • Sistemul imunitar slăbește, vaccinurile își pierd eficiența și, astfel, este favorizată apariția infecțiilor. Potrivit unui studiu, participanții care au dormit sub 7 ore pe noapte au avut un risc de trei ori mai mare de a contracta o răceală prin comparație cu cei care au dormit 7 sau mai multe ore.
  • Creierul acumulează toxine în timpul zilei, iar noaptea acestea sunt eliminate în timpul somnului, dacă nu dormim suficient, suntem confuzi în timpul zilei. Lipsa somnului este asociată cu funcționarea deficitară a creierului și instalarea pe termen lung a declinului cognitiv (demență). Efectele imediate ale lipsei de somn la nivel cerebral sunt încetinirea procesului gândirii și dificultatea de a formula concluzii logice la probleme, lipsa focusului, vederea încețoșată, limbajul incoerent, incapacitatea de a învăța și de a face noi conexiuni, precum și un nivel ridicat de anxietate și de depresie

Recomandări pentru un somn sănătos

Singura modalitate de compensare a deficitului de somn este un program de odihnă normal. Dacă privarea de somn a fost pe o perioadă mai lungă, de câteva luni, recuperarea nu se va realiza în mai puțin de câteva săptămâni de somn normal.

  • Se poate începe la sfârșitul săptămânii cu o oră sau două de somn în plus pe noapte. Regula este să se meargă la culcare în momentul în care persoana se simte obosită, iar trezirea să se facă dimineața în ritmul organismului, fără ceas deșteptător. La început este posibil să se doarmă chiar și mai mult de 10 ore pe noapte, dar gradual timpul se va reduce până la un nivel normal (7-8 ore/noapte).
  • Dacă programul tău de somn este întrerupt de o săptămână de lucru aglomerată sau de alți factori, încearcă să recuperezi prin siestă somnul pierdut. S-a demonstrat că două perioade de siestă care nu depășesc 30 de minute fiecare, una dimineața și una după-amiază, contribuie la reducerea stresului și combat efectele negative pe care deficitul de somn le are asupra sistemului imunitar.

Saltele pentru un somn mai liniștit

Petrecem aproximativ o treime din viață dormind iar tehnologiile de fabricație a saltelelor de pat au evoluat odată cu conștientizarea importanței somnului, o saltea corespunzătoare fiind cea care face diferența dintre o dimineață plină de energie și una în care te simți în continuu obosit. Pentru a te putea trezi bine dispus în fiecare dimineață trebuie ca somnul să-ți fie liniștit și odihnitor, iar o saltea bine aleasă înseamnă sănătate.

O saltea bună este aceea care susține în mod corect coloana vertebrală, zona gâtului și zona lombară. Poți alege dintre saltele cu spumă de memorie, saltele din latex, saltele cu arcuri sau ortopedice, important este să alegi o saltea confortabilă pentru a dormi bine, dar și suficient de fermă pentru a-ți susține coloana într-o poziție naturală. 

Somnart te ajută să acorzi importanța cuvenită somnului tău pentru o odihnă sănătoasă și te ajută să găsești dintr-o gamă variată de modele, o saltea care îndeplinește toate standardele și care îți poate asigura un somn odihnitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1

somnart.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord