Despre Salteaua de Bebeluși: Cum ajută somnul în dezvoltarea armonioasă a bebelușului tău?

Somnul este o odihnă pasivă, obligatorie, la toate vârstele, prin care organismul uman își reface resursele fizice, intelectuale și emoționale, iar calitatea somnului este foarte importantă nu doar la adulți, ci și la copilași. Un copil odihnit este un copil fericit, pentru că somnul este un aspect important pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor și pentru echilibrul lor emoțional. Pentru a asigura o dezvoltare corectă și armonioasă celui mic, este necesar ca somnul să aibă o calitate și o durată adaptată vârstei. 

Somnul ajută corpul și creierul copilului să crească și să se dezvolte

Somnul copilului nu ar trebui privit ca un moft și o sursă de confort pentru părinți. Somnul este important în primul rând pentru dezvoltarea lui armonioasă, pentru că există o relație strânsă între somnul bebelușului, dezvoltarea cognitivă și creșterea fizică. Practic, expresia copilul crește în timp ce doarme, nu este un mit, creșterea accelerată induce o nevoie crescută de somn. Bebelușii, care au un ritm de creștere foarte mare în primele luni de viață, dorm în majoritatea timpului, adică uneori și 18 ore pe zi și se trezesc doar ca să mănânce.

Există modele de somn diferite la copii, pentru că fiecare copil este unic: 

  • 0-3 luni: Modelele de somn nu sunt bine stabilite, somnul bebelușului tinde să fie împărțit în 50% somn activ și 50% somn liniștit. Bebelușii se trezesc adesea după fazele somnului activ.
  • 3 luni: Modelele de somn devin mai reglementate și pot fi împărțite în cicluri de somn ușor și somn profund. Aceste cicluri durează 20-50 de minute, comparativ cu ciclurile de somn de 90 de minute la adulți.
  • 6 luni: Modelele de somn pentru bebeluși sunt mai apropiate de cele ale somnului adulților, ceea ce înseamnă că micuțul poate dormi 6-8 ore pe noapte fără întrerupere. Totuși, este posibil să se mai trezească încă o dată sau de două ori pe noapte pentru a mânca.
  • 8 luni: La vârsta de opt luni, 60-70% dintre copii pot adormi la loc în timpul nopții fără să mai fie liniștiți de părinți. Există și cazuri în care copilul continuă să se trezească de mai multe ori pe noapte dacă are nevoie de ajutor pentru a se liniști sau dacă îi este foame.

Important este ca somnul să aibă atât o durată corespunzătoare vârstei, cât și o calitate bună pentru că: 

  • În timpul somnului, se secretă hormonii de creștere, prolactina, testosteronul, cu rol în reglarea proceselor biologice ale organismului. 
  • Totodată, crește producția de proteine fără de care nu este posibilă creșterea și dezvoltarea armonioasă și are loc reglarea temperaturii.
  • Somnul are de asemenea un rol important în reglarea memoriei, a stărilor emoționale și a comportamentelor sociale.

Mai mult s-a demonstrat că micuții lipsiți de o rutină clară a somnului la vârste fragede, nu vor reuși să sintetizeze multitudinea de informații acumulate în anii copilăriei și pe măsură ce cresc le va fi tot mai greu să proceseze.

Pe de altă parte, nu doar creierul poate fi afectat de lipsa de somn, corpul are și el nevoie de somn, pentru ca:

  • Mușchii și oasele să poată crește. Somnul insuficient afectează nu numai apetitul și aportul de hrană dar și metabolizarea acestuia.
  • Ochii, fața și pielea să arate mai sănătoase. În lipsa somnului, corpul eliberează mai mult cortizol, hormonul stresului, care în cantități mari poate descompune colagenul pielii, îmbătrânind-o.
  • Pielea și alte părți ale corpului să se poată vindeca mai repede.
  • Somnul contribuie la creșterea imunității, afirmația fiind susținută de numeroasele studii care au arătat ca privarea de somn are drept consecință o frecvență mai mare a infecțiilor.

Este vital să stabilești un ritual de somn de la o vârstă cât mai fragedă, aceasta îl va ajuta mult, mai ales când va începe grădinița și va fi nevoit să se trezească de dimineață. Dacă se obișnuiește să adoarmă în fiecare zi la aceeași oră, îi va fi mult mai ușor să se trezească dimineața la aceeași oră.

Ingredientele unui somn bun pentru bebeluși

Perioada dintre 3 și 6 luni de viață este optimă pentru educarea somnului bebelușului și trebuie să profiți de acest interval de timp, în care copilul încă nu are suficiente deprinderi motorii și poți să-l așezi în pătuț fără riscul de a se ridica în picioare imediat în următoarele momente. Se pare că în primele săptămâni de viață bebelușii nu au capacitatea de a face deosebirea între zi și noapte, tocmai de aceea este destul de dificil să le stabilești un program de somn. Odată cu trecerea primelor săptămâni, este bine să începi să-l înveți să facă diferența și să stabilești obiceiuri pentru un somn sănătos. Rutina îi va oferi copilului un sentiment de siguranță și va elimina riscul tulburărilor de somn ulterioare.

  • Rutina somnului și ore suficiente de somn – Respectarea unui orar stabil pentru orele de culcare și cele de trezire. Numărul de ore de somn trebuie să corespundă vârstei copilului. Pregătește-i un mediu relaxant, lipsit de zgomote, temperatura în cameră să fie de circa 22 de grade nu prea cald, pentru că se poate supraîncălzi, și învelește-l cu o păturică. Așează- l pe spate, medicii spun că aceasta este cea mai sigură poziție. Stai cu el până adoarme, cântă-i, leagănă-l sau pune-i muzică clasică. Dacă îl lași singur în cameră, ia-ți monitoare pentru bebeluș astfel încât să-l poți auzi chiar dacă ești în altă cameră.

 

  • Ambientul – Dormitorul copilului trebuie să fie aerisit înainte de somn. La fel ca în cazul adulților, lumina este cea care îi spune în mod natural copilului tău să se trezească. Cea mai bună soluție este să-i luminezi camera cât poți de mult ziua, chiar și pe timp de iarnă, când se întunecă devreme, și să folosești strategii prin care poți folosi în mod inteligent iluminatul, pentru a-i induce starea de somnolență seara. Cel mai bine ar fi bine să folosești lumina la intensitate redusă, eventual o lumină de veghe.

 

  • De evitat – Înainte de somn cu 1–3 ore este indicată evitarea activităților sau consumarea de alimente care l-ar surescita. Cu 1 oră înainte de ora de somn, orice activități care implică dispozitive electronice trebuie să se oprească. Copiii au o imaginație bogată și pot fi influențați negativ de imaginile care rulează pe ecranul televizorului sau pot continua jocul în vis, motiv pentru care e posibil să aibă somnul agitat și treziri frecvente pe parcursul nopții.

 

  • Programul copilului în timpul zilei – Programează diverse activități în timpul zilei, astfel încât copilul să-și consume energia. Ziua, lasă cât mai multă lumină naturală să pătrundă în casă și scoate-l pe bebeluș la plimbare, atunci când îți permite vremea, iar seara să aibă activități relaxante înainte de somn, îmbrățișări, muzică liniștitoare, lumini reduse, citit… 

 

  • Legătura emoțională cu părinții – Un copil care se știe iubit necondiționat, care nu se teme că va pierde iubirea părinților dacă își exprimă sentimentele, un copil căruia i se răspunde cu răbdare și i se satisfac nevoie emoționale, va avea un somn mai liniștit.

 

  • Amenajarea camerei copilului începe prin alegerea pătuțului – Aici, bebelușul își va petrece o perioadă îndelungată în primele luni de viață, atât pentru a se odihni cât și pentru a desfășura alte activități. Pătuțul bebelușului trebuie să fie o oază de siguranță, un loc în care micuțul să adoarmă, să se joace și să se odihnească până la sfârșitul zilei, iar o saltea bebeluși este accesoriul cel mai important, pentru că de calitatea acesteia depinde odihna și confortul celui mic și, implicit, liniștea părinților. Așează-ți întotdeauna bebelușul să doarmă pe o saltea bebeluși fermă, într-un pătuț sau coș realizat conform normelor de siguranță. Este important să alegem o saltea bebeluși de calitate care să-i asigure acestuia, o dezvoltare armonioasă dar și un somn odihnitor.

Somnart acordă mare atenție pentru odihna sănătoasă a copilului tău și te ajută să găsești modele de calitate de saltea bebeluși care îndeplinesc toate standardele de siguranță și care îi pot asigura un somn odihnitor bebelușului tău.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1
Somnart.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.