Ce este somnul REM si de ce este important pentru odihna

Atunci cand dormim, se produc numeroase procese importante in corpul nostru, pe care este bine sa le cunoastem. Acestea apar intre ciclurile de somn REM si non-REM, aferente fiecarei etape de odihna a corpului. Iata ce trebuie sa stii despre fiecare dintre acestea, pentru a intelege mai bine efectele odihnei corespunzătoare asupra sanatatii organismului tau. 

CUPRINS

Ce presupun somnul REM si etapa NON-REM?

Beneficii si aspecte inedite despre somnul REM

 

Ce presupun somnul REM si etapa non-REM?

Atunci cand adormim, corpul nostru intra in etapa de somn non-REM, urmata apoi de o perioada scurta de somn REM, dupa care intregul ciclu de odihna se repeta. 

Diferenta dintre cele doua etape se refera la miscarea ochilor, in directii diferite, aspect intalnit doar in cazul somnului REM. In plus, tot in cadrul acestei etape apar, de regula si visele din timpul somnului.

Somnul REM apare, de regula, la 90 minute de la adormire. Prima etapa a acestui ciclu dureaza aproximativ 10 minute, dupa care fiecare noua faza REM devine mai lunga, iar cea finala poate dura pana la 60 minute.

In cadrul acestor etape de somn, ritmul cardiac si respiratia sunt accelerate. Din acest motiv, creierul este mult mai activ in etapele de somn REM decat in cele non-REM, reprezentand cadrul propice pentru visele intense, pe care ni le amintim cu usurinta atunci cand ne trezim.

Specialistii au descoperit faptul ca bebelusii pot petrece pana la 50% din somnul lor in etapa REM, in timp ce adultii beneficiaza doar de aproximativ 20% de somn REM, in cadrul fiecarui ciclu de odihna.

In cazul ciclului de somn non-REM, pot fi identificare trei etape diferite, de aproximativ 5-15 minute:

  • Prima etapa este cea in care ochii sunt inchisi, insa in care te poti trezi cu usurinta la auzul celui mai mic zgomot. Aceasta faza dureaza, de regula, 5-10 minute.
  • Cea de-a doua etapa este cea in care ritmul cardiac incetineste, iar temperatura corpului tau scade. In aceasta faza, corpul se pregateste pentru faza somnului profund, din care nu te trezesti cu usurinta.
  • Cea de-a treia etapa a ciclului non-REM este reprezentata de un somn profund, din care trezirea se face mai greu, in special atunci cand este declansata de un factor extern, alarmant pentru corp. Specialistii afirma faptul ca organismul repara si regenereaza tesuturile, construieste oase si muschi si consolideaza sistemul imunitar, in timpul stadiilor profunde de somn non-REM. 

 

Aspecte inedite despre somnul REM

In timpul somnului, creierul uman trece prin cinci etape diferite, dintre care una este reprezentata de somnul in care ochii se misca rapid, cunoscuta sub denumirea de somn REM. Despre acest ciclu de somn se spune ca are un rol esential in procesele de invatare si memorie, precum si in ceea ce priveste starea de spirit a bebelusilor si a adultilor. 

Iata si alte aspecte inedite despre somnul REM, pe care este bine sa le cunosti:

  • In timpul ciclului de somn REM, creierul nostru este aproape la fel de activ ca atunci cand nu dormim.
  • In aceasta faza de somn, respiratia poate deveni rapida si neregulata.
  • Somnul REM este considerat un factor important, care contribuie la consolidarea amintirilor.
  • Conform studiilor efectuate, atunci cand se consuma cantitati sporite de alcool inainte de somn, acestea pot reduce cantitativ si calitativ ciclurile de somn REM, de care organismul are nevoie.
  • In timpul ciclurilor de somn REM, majoritatea muschilor scheletici ai corpului sunt paralizati, motiv pentru care nu ne putem misca in timpul viselor.
  • Presiunea arteriala si frecventa batailor inimii sunt considerabil sporite in timpul somnului REM. 
  • Procesarea mentala a experientelor traite in timpul zilei are loc in timpul ciclurilor REM, atunci cand se produce si consolidarea informatiilor invatate, pentru stocarea acestora in memoria de lunga durata.

Prin urmare, ciclurile de somn REM sunt esentiale pentru procesul de invatare pe termen lung si pentru procesarea experientelor traite in fiecare zi. In schimb, fazele de somn non-REM profund asigura cel mai inalt grad de odihna corpului nostru. 

Pentru a beneficia de avantajele ambelor cicluri de somn, REM si non-REM, este recomandat sa adoptam un stil de viata sanatos, lipsit de factori externi care pot afecta calitatea somnului. In plus, este important sa asiguram mediul propice odihnei, cu ajutorul accesoriilor de dormit precum pernele si saltelele de cea mai buna calitate. 

Somnart pune pret pe odihna sanatoasa, asa ca te invitam sa explorezi gama noastra variata de saltele, toppere, perne si lenjerii de pat gandite pentru confortul tau!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

somnart.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord