Blog pentru odihnă sănătoasă

Care sunt fazele somnului și ce se întâmplă mai exact când dormi?

Sursa foto: https://www.pexels.com/photo/bed-bedroom-cute-dog-545016/ 

Mergem în pat la culcare, dar câți dintre noi știm cum funcționează somnul, acest proces complex care este esențial pentru întinerirea corpului și a minții?

Pe parcursul nopții, organismul uman trece prin patru etape diferite ale somnului, iar fiecare stadiu contribuie la refacerea corpului. Regenerarea mușchilor, reglarea hormonilor și consolidarea memoriei au loc pe parcursul unui somn foarte bun. Fără o odihnă suficientă, corpul și mintea sunt lipsite de elementele esențiale pentru a fi în formă întreaga zi.

Care sunt fazele somnului și ce se întâmplă mai exact când dormi afli din articolul pe care ți l-am pregătit. Există două etape distincte: somnul non-REM (NREM) și somnul REM.

Ce este un ciclu de somn?

Spus pe scurt, somnul non-REM este cel în care putem fi treziți cu ușurință de orice zgomot, în timp ce somnul REM este cel profund, în care se produc visele. 

Pe parcursul nopții persoana traversează prin 4 stadii ale somnului, primele trei aparțin somnului non-REM (non rapid eye movement), în timp ce ultimul este somnul REM (rapid eye movement). 

Astfel, persoana trece prin cele trei stadii ale somnului non-REM + somnul REM, care împreună formează un ciclu complet. Apoi stadiile se repetă, altfel spus, ciclul se reia. 

Primul ciclu de somn durează aproximativ 90 de minute, după care următoarele măsoară în medie între 100 și 120 de minute. De obicei o persoană are 4 – 5 cicluri de somn pe noapte.

Care sunt fazele somnului?

Faza 1 – este cea mai ușoară etapă a somnului non-REM, faza de tranziție, atunci când persoana începe să adoarmă (trece de la veghe la somn). În acest stadiu somnul poate fi ușor perturbat, provocând trezirea. Mușchii se relaxează, iar undele cerebrale încep să încetinească, începem să ne simțim relaxați și somnoroși. Ochii încep să aibă mișcări lente, specifice stadiului de ațipire. Unele persoane pot experimenta tresăriri musculare la adormire (când mușchii încep să se relaxeze). 

Această primă etapă a somnului durează în medie între cinci și zece minute.

Faza 2 – mișcarea ochilor, undele creierului și activitatea musculară încep să scadă și să pregătească mintea pentru un somn profund, însă este tot o etapă ușoară a somnului; temperatura corpului și frecvența cardiacă încep și ele să încetinească; 

Aproape 50% din timpul total de somn al unui adult are loc în etapa a doua. 

Faza 3 – este cunoscută sub numele de somn profund non-REM, persoana nu mai experimentează nicio mișcare sau activitate musculară; în această etapă devine mai greu ca ea să fie trezită, deoarece corpul este mai puțin sensibil la stimulii din afară; mușchii corpului devin complet relaxați în această etapă, iar ritmul respirației, tensiunea arterială și temperatura scad semnificativ. Pe parcursul acestei faze a somnului nu există nicio mișcare a ochilor, iar corpul devine imobil. 

În acest timp organismul produce hormoni de creștere, reglează funcția sistemului imunitar, dezvoltă și repară țesutul muscular și acumulează energie pentru ziua următoare.

Pentru adulți, această etapă durează între 5 și 15% din timpul total de somn.

Somnul REM – mișcările ochilor sunt rapide, aceștia se deplasează dintr-o parte în alta, iar undele creierului sunt mai active decât în fazele 2 și 3 ale somnului; este cunoscut ca etapa viselor; de regulă, în somnul REM intri la aproximativ 90 de minute după ce ai adormit și fiecare etapă REM poate dura până la o oră; un adult are între 5 și 6 cicluri REM în fiecare noapte; ritmul cardiac și tensiunea arterială cresc, iar respirația devine rapidă, neregulată și superficială;

Somnul REM joacă un rol important pentru funcționarea memoriei, deoarece creierul consolidează și procesează informațiile din ziua precedentă, astfel încât acestea să poată fi stocate în memoria pe termen lung.

De reținut: Aceste faze ale somnului durează diferit de la o vârstă la alta. Ciclul de somn al unui copil este altfel decât cel al unui adult sau al unei persoane în vârstă. Bătrânii experimentează un ciclu de somn mai lung, cu mai puțin timp în REM, spre deosebire de bebeluși care au cicluri mai scurte cu mai mult somn REM (petrec aproape 50% în această fază, spre deosebire de adulți cu doar 20%).

Pentru un somn bun evită cofeina în partea a doua a zilei. De asemenea, investește într-o saltea performantă, care să-ți păstreze coloana vertebrală într-o poziție naturală. Tu cât de repede adormi seara?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

somnart.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord