8 Pași pentru a Avea o Rutină Sănătoasă de Somn

Activitățile din timpul zilei depind în mare parte de ceea ce se întâmplă în timp ce dormim, somnul suficient și
odihnitor protejează sănătatea mintală, sănătatea fizică și crește calitatea vieții. Somnul este un proces fiziologic
esențial care ajută creierul și organismul să se dezvolte armonios și să funcționeze bine. Prin urmare, atunci când
dormim puțin, suntem mai puțin eficienți, suntem obosiți, neatenți și nervoși, mai puțini creativi și ne
îmbolnăvim mult mai repede. Somnul este o nevoie fiziologică de bază, la fel de necesară ca apa și mâncarea,
fără de care nu putem exista.
Obiceiurile de somn sănătoase și, implicit, o bună igienă a somnului, pot face o mare diferență în calitatea vieții,
de aceea o rutină sănătoasă de somn este ca o rețetă garantată pentru un somn odihnitor și te va face să te
simți excelent atât fizic cât și mental

1. Reglează-ți ceasul biologic.

Adoptă un program de somn și ține-te de el, încearcă să adormi cam la
aceeași oră în fiecare seară și să te trezești la aceeași oră în fiecare zi, chiar și în weekend. În acest fel se reglează
ceasul biologic al organismului, fapt care te va ajuta să adormi mai ușor și să ai un somn liniștit. Dacă somnul
este suficient, te vei trezi în mod natural, fără alarmă. Corpul tău va beneficia de un ceas intern, pe care, dacă îl
vei respecta, te vei simți odihnit și energizat.

2. Evită somnul de după-amiază.

Somnul de după-amiază este unul din obiceiurile cu care dacă te
obișnuiești, foarte greu mai poți scăpa. Îți face viața mai ușoară și te ajută să te destinzi și să duci la bun sfârșit
sarcinile zilnice, însă îți va face seara mai lungă și îți va perturba programul obișnuit de somn.

3. Optează pentru o dietă adecvată.

Obiceiurile alimentare joacă un rol important în ceea ce privește
calitatea somnului. Cantitatea și tipul de alimente consumate seara influențează direct modul în care ne
odihnim.
Alcoolul, țigările și cofeina perturbă somnul. Evită cafeaua după ora 15, cafeaua are numeroase beneficii, o
singură ceașcă putând crește puterea de concentrare, energia și rezistența sportivă, dar poate fi dușmanul
somnului sănătos dacă este consumată cu șase ore înainte de culcare.
Mâncărurile grele sau picante pot irita intestinul și te pot ține treaz mai mult timp. Este recomandat să eviți
orice fel de mâncare cu cel puțin 2 ore înainte de culcare. Dacă totuși ți s-a făcut foame înainte de culcare,
încearcă câteva fructe de kiwi, se pare că vitaminele C și E reglează neurotransmițătorii din creier responsabili cu
ciclul somnului.

4. Fă mișcare zilnic.

Sunt recomandate exercițiile fizice intense, în timpul zilei, dar nu înainte de culcare.
Dacă nu poți face mișcare într-un ritm alert, poți practica orice tip de exercițiu, să mergi mai mult pe jos, să faci
puțină gimnastică… Important este să faci mișcare și să consumi energie.

5. Pregătește dormitorul pentru somn.

Camera în care dormi trebuie să îndeplinească anumite condiții
pentru a te ajuta să ai un somn liniștit. În primul rând, temperatura trebuie să fie între 18 – 22 grade.
Îndepărtează înaintea somnului orice factori perturbatori: tv, computer, telefon. Dacă există televizor în
dormitor, închide-l cu 30 de minute înainte de culcare. Încearcă să înlături orice sursă de zgomot sau lumina,
pentru a spune ceasului biologic sensibil la lumină că este timpul să doarmă. Poți apela cu încredere la draperii,
măști de ochi, dopuri pentru urechi, aparate de “zgomot alb” care redau cântece sau sunete relaxante.

6. Practică o tehnică de relaxare înainte de culcare.

Stresul, anxietatea, furia, acumulate peste zi, te pot
face, deși ești foarte obosit, să nu poți adormi. O activitate de relaxare, practicată chiar înainte de culcare, într-o
lumină difuză, te poate ajuta să faci trecerea de la activitățile solicitante din timpul zilei la liniștea de care ai
nevoie pentru a adormi. Poți face exerciții de respirație, poți practica yoga sau poți face puțin stretching, poți citi
o carte, poți apela la aromaterapie sau poți asculta muzică de relaxare.

7. Alege pernele potrivite.

Pernele sunt o condiție importantă pentru calitatea somnului și, totuși, foarte
mulți oameni dorm prost din cauza alegerii greșite a pernei. Încearcă să folosești o pernă confortabilă, adaptată
stilului tău de a dormi (pe spate, pe o parte, pe abdomen), iar dacă ești alergic la praf, alege o pernă antialergică.
Ia în considerare și materialul din care este confecționată și cel cu care este umplută: puf, spumă cu memorie,
sintetic.

8. Dormi pe o saltea confortabilă.

Alege-ți salteaua în acord cu înălțimea și greutatea, pentru ca nivelul de
duritate al acesteia să corespundă nevoilor tale. Asigură-te că salteaua este solidă, dar confortabilă.
Poți alege dintre saltele cu spumă de memorie, saltele din latex, saltele cu arcuri sau ortopedice, important este
să o alegi să fie confortabilă pentru a dormi bine, dar și suficient de fermă pentru a-ți susține coloana într-o
poziție naturală. Salteaua din spumă de memorie oferă atât confort, cât și un bun suport pentru fiecare zonă a
corpului. Salteaua cu spumă îți oferă senzația de confort superior, dar fără a simți sentimentul de scufundare
specific spumei de memorie. În plus îți oferă și confort termic, mai precis nu transpiri în timpul somnului pentru
că asigură o mare permeabilitate a aerului, mulțumită huselor matlasate cu strat generos de fibre de poliester.
Salteaua din latex se conturează pe forma corpului, oferă suport optim, eliberează punctele de presiune (umeri,
șold) și contribuie la relaxarea mușchilor în timpul somnului, având o durată de viață mare. Salteaua cu arcuri tip
pocket de astăzi asigură un grad înalt de flexibilitate și izolează mișcarea, astfel încât să nu îți deranjezi
partenerul de somn.
Dacă suferi de probleme ale coloanei vertebrale, cu articulațiile sau acuzi dureri de spate, o saltea ortopedică
poate fi soluția.

● O saltea ortopedică se caracterizează prin fermitate pentru a oferi un sprijin maxim pe tot parcursul
nopții; aceasta distribuie greutatea corporală, menține alinierea naturală a coloanei vertebrale și ameliorează
punctele de presiune în timpul somnului , prevenind astfel durerile de gât și spate.
● Alegând o saltea ortopedică vei putea să menții o postură corectă a corpului pe tot parcursul nopții,
tensiunea asupra coloanei vertebrale fiind redusă.
● O saltea ortopedică poate fi realizată fie din arcuri, fie din spumă de memorie sau latex, caracteristică
comună este suportul suficient de ferm pentru o aliniere corectă a gâtului și a spatelui;
Înainte de a achiziționa o saltea ortopedică trebuie să fii atent la materialul folosit, la densitatea și duritatea
saltelei. Cu cât densitatea este mai mare, cu atât salteaua este mai durabilă. Cu cât duritatea saltelei este mai
mare, cu atât este mai potrivită pentru durerile de spate, fiind mai fermă. Saltelele moi sunt recomandate
persoanelor care nu au deloc probleme cu spatele.
Dacă salteaua ta are mai mult de 8 ani, indiferent dacă este saltea ortopedică sau te trezești în mod obișnuit cu
dureri, fie în zona cervicală, fie durere lombară sau salteaua s-a lăsat pe partea unde dormi, înseamnă că este
momentul să achiziționezi una nouă.

Somnart te ajută să acorzi importanța cuvenită somnului tău pentru o odihnă sănătoasă și te ajută să găsești
modele de calitate de saltele care îndeplinesc toate standardele și care îți pot asigura un somn odihnitor. Astfel,
vei dispune de resursele necesare pentru a finaliza cu succes toate sarcinile de peste zi indiferent cât ești de
ocupat. Începe prin a-ți crea o rutină de trezire și culcare, pe care să o respecți până ce organismul se va adapta
acestui program.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1

somnart.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord